بود؟
برای آنکه نیاز به یک صافکار باشد اول باید یک آسیبدیدگی یا برخورد بوجود بیاید. به همین دلیل اولین صافکاری در کشورمان با اولین تصادف رانندگی منجر به مرگ گره خورد. این تصادف میان یک اتومبیل و درشکه حامل درویش خان نوازنده مشهور تار در خیابان سپه تهران اتفاق افتاد.
اتومبیلی که با درشکه درویش خان نوازنده مشهور تار برخورد کرد متعلق به مظفرالدین شاه بود که یک راننده خارجی آن را میراند. درست در زمانی که این راننده برای اینکه چه پاسخی به شاه بدهد، دست ماتم به سر گرفته بود، شخصی به نام استاد جابر حلبی ساز به کمک او آمد و با ابزار کار خود اولین فرآیند صافکاری ایران را رقم زد. جابر حلبیساز شاید چیز زیادی از صافکاری امروزی نمیدانست اما کسبوکاری را به راهانداخت که امروزه هزاران نفر در کشور از طریق آن ارتزاق میکنند.
نتیجه
در نهایت، تاریخچه صافکاری خودرو نشان میدهد که این فرآیند از روشهای ساده دستی به فناوریهای پیشرفته و اتوماتیک پیشرفت کرده است. تحقیقات مداوم در زمینههای مختلف به منظور بهبود کیفیت و کارایی این فرآیند، آیندهای روشن برای صنعت صافکاری خودرو به ارمغان خواهد آورد.